Det var längesen jag grottade ner i massa siffror, men nu tänkte jag göra en liten sammanställning av 2023 i sifferform. Kul att se nuläget just nu, men också intressant att sen kunna jämföra med kommande år. När jag skriver det här inlägget kommer jag både titta på siffror för den del av företaget som riktar sig mot privatpersoner och den delen som riktar sig mot företagare. Vill du läsa en årskrönika ur ett mer personligt perspektiv, klicka här!
Försäljning under 2023
Under första halvåret och sommaren pluggade jag också heltid, sedan under hösten övergick jag till att driva företaget på heltid. Jag kommer jämföra med siffror från 2022 - då pluggade jag heltid hela det året också.
Omsättningsmässigt landade företaget nästan på exakt samma summa 2023 som 2022. Det skiljer endast 2000 kr i omsättning mellan åren, en ökning på knappt 1%. Jag kan se att jag under 2022 hade en mer jämn fördelning mellan första och andra halvåret. Nu under 2023 hade jag betydligt mer av försäljningen under andra halvåret. Mycket förståeligt eftersom jag skrev en kandidatuppsats i psykologi under första halvåret 2023.
Fördelning av omsättningen:
73% företagstjänster
15% onlinekurser
5% terapi & coaching
5% fysiska event
3% affiliate-tjänster
Jag har inte motsvarande fördelning för 2022 och jämföra med då jag inte gjort sån här sammanställning tidigare.
Det som är intressant här är att jag mentalt tänker att mitt företag till största delen sysslar med personlig utveckling som samtalsterapeut & coach, men omsättningsmässigt är det en väldigt liten del av min verksamhet. I dagsläget satsar jag mest marknadsföring och kraft på den delen, men får inte lika mycket tillbaka där i form av omsättning.
Mina företagstjänster rullar i princip bara på och jag får nya kunder genom rekommendationer eller väldigt liten insats på Instagram-konto där jag riktar mig mot företagare.
Väl värt att fundera på vad jag brinner för och hur jag kan underlätta för mig själv i det här så jag inte lägger för mycket kraft på någonting där jag får väldigt lite tillbaka.

Statistik - social media & maillista
Här var det också längesen jag jämförde några siffror, går mest på magkänsla, men känner att det vore bra att regelbundet kika lite mer på statistik och utveckling. De senaste uppskrivna siffrorna är från 31 mars 2022, så jag utgår från dem när jag jämför utvecklingen mot nu.
Instagram är baserade på siffror från mitt konto som riktar sig framförallt mot privatpersoner, @anna_vildkraft. Maillistan har jag inte börjat separera så mycket än, så den tar jag bara totalen denna uppföljning, har bara precis blivit klar med en freebie för företagare.
31 mars 2023:
Maillista: 2242 st
Instagram: 1344 st
4 januari 2024:
Maillista: 2345 st
Instagram: 1563 st
Ökning i procent:
Maillista: 4,6%
Instagram: 16,3%
Mitt Instagram för vildkraft_business är väldigt nystartat, men för att spara siffran för framtiden så skriver jag nu upp att jag 4 januari 2024 har 69 st följare där.
Övriga konton för framtida uppföljning:
Youtube: 462 prenumeranter (väldigt lite aktiv där just nu)
Facebook: 868 gilla-markeringar & 1018 följare (lägger i princip samma content på FB som på Insta)
Beslut under 2023
Ett beslut som jag är väldigt nöjd med är att jag bestämde mig för att inte förlänga Kajabi-prenumerationen nu inför 2024. Istället satsar jag bara på Thrivecart, både som betallösning och kursportal. Thrivecart har inget mailsystem inbyggt, så jag har valt att köra på Mailerlite som komplement. Fördelen är att Thrivecart inte har några löpande kostnader, utan bara en engångssumma. Det innebär att jag under 2024 slipper den stora utgiften som Kajabi har stått för och det känns väldigt bra! Även om jag får betala för Mailerlite löpande så blir det betydligt mindre än jag lagt på Kajabi varje år.
Jag bestämde mig också för att köpa medlemskap på Styled Stock Society. Jag började med ett erbjudande där jag fick tillgång till bara en bildbank, men under Black Friday hade de ett erbjudande där jag fick livstidstillgång till hela deras medlemskap så då slog jag till på det. Jag har tänkt att jag vill ta mina egna bilder fullt ut och att såna här medlemskap känna dyra. Men insåg att jag för det första har svårt att komma till skott att fota, speciellt miljöbilder och för det andra är det inte speciellt dyrt om jag tänker på min egen timkostnad om jag skulle fota själv. Himla skönt med erbjudande som inte innebär en löpande kostnad tycker jag!
Jag har också städat upp lite i vad som ingår i mina onlinekurser. Saker som tex tagit mycket av min tid, men som inte har använts av deltagare fullt ut. Väldigt sköna beslut att ta, lite liknande känsla som att rensa i hemmet, frigörande!
Jag har också börjat titta lite framåt och planerar för 2024, men det tänker jag att vi tar i ett kommande inlägg.