fbpx

Hur gick det i januari? – 2024

Som en del i att ha bättre koll på hur företaget går, och även jämföra med tidigare år, tänkte jag reflektera lite kring årets första månad i ett blogginlägg.

Det här är ju en blogg som riktar sig mot företagare och jag tänkte även nyttja den vinkeln till att se över helheten i mitt företag. För jag driver ju ett företag där jag dels vänder mig till andra företagare och hjälper till med digitala lösningar, projektledning och coaching, men jag vänder mig också till privatpersoner där jag erbjuder terapi & coaching plus några olika onlinekurser.

Förra årets pluggade jag och i januari hade jag precis påbörjat kandidatkursen i psykologi och kikar vi på en jämförelse med januari 2024 mot januari 2023 så har omsättningen ökat med 277% i år. Heja heja!

dator-foretag

Lansering av kurser

Det jag är mest nöjd med i januari är att jag bestämde mig för att möta en sån där grej som har blivit en blockering i mig. Jag kämpade mycket med webinar och försäljning hösten 2019 och början av 2020 och hade ibland lanseringar där jag inte sålde nånting. Med det i bagaget har jag försökt satsa mer på andra typer av lanseringar, köra utmaningar istället och senaste året har jag kört utmaningen på evergreen (dvs den har rullat på automatiskt med hjälp av annonsering, mejlsekvenser och material i kursportal).

Men i år tog jag ett spontant beslut att jag ville testa live-lansering och webinar igen. I slutändan sålde jag 9 st platser till online-versionen av Den Inre Resan och för mig var det väldigt viktigt att spräcka nollan. Jag satte som mål att få in 10 deltagare och det känns jättebra att jag i princip nådde det målet! När jag bestämmer mig igen för att lansera via webinar kommer jag våga satsa ännu mer på annonseringen för att få in fler anmälningar till webinar, nu när jag mentalt vet att det jag gör säljer.

Jag har också haft införsäljning av den fysiska varianten av Den Inre Resan på Inre Natur nu i januari. Jag erbjöd två stycken gratistillfällen under januari och sista anmälningsdagen till kursen var 4 februari. Så viss försäljning av den här kursen hamnar på februaris omsättning. Men denna kurs fick totalt fyra stycken deltagare. Här har den stora utmaningen varit att det är många som avbokar gratistillfällen i sista stund, glömmer bort och inte dyker upp (trots att jag hade mejlsekvenser med automatiska påminnelser inför träffarna). Om jag gör någonting liknande igen kanske påminnelserna ska gå ut några dagar innan och inte bara på morgonen innan aktuell träff.

Inför höstterminen behöver jag fundera igenom om jag verkligen vill erbjuda fysiska varianter av kurser. Jag är supertaggad på att få testa det här upplägget med vårterminens deltagare. Dock är det inte hållbart ekonomiskt att bara gå plus minus noll på lokalkostnader och inkomsten från det deltagarna betalar, för det innebär att arbetet jag lägger ner är i princip gratisarbete. Just nu tror jag mer på att skapa några enstaka fysiska event per termin istället och inte binda upp mig på längre kurser.

Företagstjänster

På företagssidan har jag haft det ganska lugnt, vilket i sig har varit tur, för januari har privat varit väldigt tuff med diverse händelser och åtaganden. Jag skrev ett inlägg om det på min andra blogg.

Jag har några samarbeten igång och har jobbat ett fåtal timmar åt dem. Även om jag upplever det som att jag "arbetat ett fåtal timmar" i denna gren i företaget så står det för 33% av januaris omsättning.

Helt klart en utmaning att fundera på under 2024, det här med balansen mellan de olika grenarna i mitt företag. För jag lägger otroligt mycket mer timmar på grenen där jag riktar mig mot privatpersoner, men förhållandevis så ger den inte lika mycket utdelning.

Klurar av och till på att erbjuda någon form av onlinekurser som riktar sig mot företagare. Men hittills har jag inte kunnat bestämma mig för vad den ska innehålla.

Har du någon kurs eller kunskap som du saknar som handlar om det du behöver för att driva ditt företag online eller liknande?

Tankar framåt

Med tanke på omständigheterna privat så kommer jag inte ha några storslagna planer för företaget. I alla fall inga stora nya projekt. Fokus är framförallt att underhålla deltagare som nu investerat i kurser hos mig och att hjälpa de företagskunder jag redan har.

Några av företagskunderna har planer på att lansera de kurserna de hållit på att skapa under vårt samarbete, så det kommer planeras in framåt. När en företagskund lanserar vill jag så klart finnas där och stötta så mycket jag bara kan under processen. Beroende på hur ett samarbete ser ut så handlar det oftast om att både ha koll på helheten, vad ska göras och av vem. Men också att peppa och coacha genom webinar och försäljning så att fokus ligger på rätt saker!

Hur har ditt år startat? Är du nöjd med försäljningssiffrorna?

Gillade du inlägget? Dela det gärna till andra:

vilken plattform ska du välja för din onlinekurs?

I den här gratiskursen jämförs tre stora kursplattformar (Thrivecart, Kajabi & New Zenler) och du får en rundtur i var och en av dem. Denna kurs kommer underlätta ditt beslut!

0 0 röster
Inläggets betyg
Prenumerera
Meddela mig vid
guest

0 Kommentarer
Äldst
Nyast Most Voted
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer

OM MIG

Anna Vildkraft – teknikcoach & beteendevetare

Hjälper företagare med digitalisering och komma förbi hinder som du tror står i vägen. 

KLICKA HÄR för att boka 30 min gratis konsultation.

Anna-Vildkraft
0
Vad tänker du? Dela gärna med dig i kommentarsfältet!x
()
x

Sök på vildkraft.se

Här kan du söka rätt på det du letar efter! Som ett google, fast bara här på vildkraft.se

Om du ändå inte hittar det du letar efter kan du alltid maila anna@vildkraft.se så får du hjälp inom kort!